Verschijnselen miskraam

Een miskraam begint met wat bloedverlies. Na enkele dagen neemt het bloedverlies toe. Je verliest daarbij ook stolsels en stukjes weefsel (baarmoederslijmvlies). Kort voordat je het vruchtje verliest, kan de bloeding hevig zijn. Schrik niet van de hoeveelheid bloedverlies. Dit hoort erbij. Vooral als je een tijdje gelegen hebt en dan naar het toilet loopt, kan het even langs je benen stromen. De stolsels zijn helder rode gelatine-achtige klonten bloed. Deze kunnen variëren van heel klein tot vuistgroot.

Omdat het vruchtje vaak nog heel klein is, wordt het bij veel miskramen niet opgemerkt. Nadat al het weefsel is afgestoten, neemt het bloedverlies en de pijn af en tot het na enkele dagen is gestopt. Soms is er nog een aantal weken een klein beetje bloedverlies.

Een miskraam gaat ook gepaard met weeënachtige pijn in de onderbuik, of pijn zoals bij een menstruatie. De pijn komt in een golfbeweging. De pijn houdt enkele minuten aan en gaat dan weer weg. Meestal zakt de pijn af als er weer bloed uit je baarmoeder is gekomen.

Ook kan het “zwangerschapsgevoel” opeens verdwijnen. Je borsten doen geen pijn meer, je bent niet meer misselijk en je kunt gewoon weer alles eten. Tevens vertellen veel vrouwen dat ze het gevoel hadden dat er iets niet “goed” zat.

Je kunt de miskraam rustig samen met je partner doormaken. Noteer wel wat er gebeurt. Dit is goed voor de verwerking en van belang als je toch hulp nodig mocht hebben. Bovendien vragen wij bij een eventuele volgende zwangerschap altijd na hoe een miskraam verlopen is.

Wil je graag dat wij komen kijken of  je inderdaad alles bent verloren en wat je bent verloren, bewaar dan alles. Het vruchtje kan je in een leeg potje in de koelkast bewaren.

Voor pijnstilling mag je gerust paracetamol gebruiken, neem hiervan 1000mg tegelijkertijd van in. Dit mag 3x daags. Heb je een eigen pijnstiller die beter werkt neem die dan gerust. Alleen aspirine raden wij af. De reden hiervoor is dat het je bloed dunner maakt, waardoor je meer bloed kunt verliezen dan hoeft. Ook warmte kan verlichting geven. Een warme kruik of een warm bad/douche kan ontspannend werken.

Verlies je duidelijk het vruchtje en nageboorte dan kun je er zo goed als zeker van zijn dat je alles verloren bent. Ook als je het vruchtje en nageboorte compleet in een geheel verliest weet je zeker dat de miskraam goed is verlopen. Nadat de baarmoeder helemaal leeg is wordt het bloedverlies minder, net als je gewend bent van je eigen menstruatie en de buikpijn zakt langzaam weg.