Pijnlijke tepels

Pijnlijke tepels is in de eerste weken na de geboorte de een van de meest voorkomende klachten En een veel voorkomende reden om te stoppen met borstvoeding eerder dan de moeder had gewild.

Oorzaken pijnlijke tepels;

Vroege tepelpijn is bijna altijd pijn door het zuigen aan de borst. Veel vrouwen geven aan dat de tepels in het begin gevoelig zijn. De menselijke tepel strekt  meer dan 2x zijn normale lengte uit in de baby’s mond. Dit kan een trekkende sensatie geven tijdens de voeding.

• Pijn die blijft aanhouden of beschadiging van de tepel kunnen ontstaan door het niet goed aanleggen van je baby.  Niet goed plaatsten van de tepel (en tepelhof) in de mond van je baby kunnen tepelkloven geven. De eerste remedie hiervoor is de positie en aanleg verbeteren. Het is dan ook van belang om bij een normaal lijkende aanleg met pijnlijke of kapotte tepels het aanleggen goed onder de loep te nemen. Je kan hiervoor een lactatiekundige vragen.
  • Het limiteren van de lengte en frequentie van voedingen voorkomen geen tepelpijn of beschadiging, omdat de kwaliteit van een voeding meer waarschijnlijk de pijn en beschadiging geeft dan de kwantiteit dat doet.
  • Ontstaan na goed aanleggen en voeden ineens pijnklachten kan dit mogelijk duiden op een candidainfectie (schimmelinfectie). Dit kan bij de baby spruw geven. Maar niet altijd komt dit bij de baby tot uiting. Raadpleeg bij twijfels hierover het consultatiebureau, een lactatiekundige, of de huisarts.

Behandeling pijnlijke tepels:

Bij tepelkloven en gekneusde tepel

• Maak de huid schoon met water
  • Laat wat borstvoeding over de tepelkloof lopen en opdrogen, het kan het lichaam tot genezing aan zetten en preventief werken tegen bacteriële infecties.
  • Borstschelpen verlichten pijn en promoten genezing door luchtcirculatie rond de tepels.
  • Er is een klein beetje bewijs dat producten de tepelgenezing versnellen of de pijn verzachten. Er zijn heel veel middeltjes maar weinig is goed onderzocht. Je kan gebruiken:
    • Zuivere lanoline
    • Een hydrogel
  • Een tepelhoedje plaatsen kan soms wat verlichting geven, er geen bewijs dat het zorgt voor snellere genezing.

Bij aanhoudende tepelkloven is het verstandig een lactatiekundige mee te laten kijken, om zo een mogelijke oorzaak te achterhalen. Zo kan de juiste behandeling worden ingezet!

Pijn bij het voeden is niet leuk, maar ook niet normaal. Trek tijdig aan de bel bij dit soort problemen.